وکالت در امور ملکی

  • 7 آبان 1401
  • بدون نظر
  • 6 دقیقه
  • 1422 نفر

وکالت در امور ملکی

متعاقب انجام معاملات ملکی، ممکن است دعاوی متعددی مطرح شود. از مهم‌ترین این دعاوی می‌توان به فروش مال غیر، دعوای الزام به تنظیم سند رسمی اشاره کرد. دعاوی ملکی در زمره دعاوی پیچیده حقوقی است. زیرا صرف اطلاعات عمومی حقوقی برای حل ابعاد پرونده کفایت نمی‌کند. وکلای مجرب درزمینهٔ پرونده‌های ملکی افرادی هستند که ضمن تسلط بر مطالب عمومی حقوقی، دانش و اطلاعات گسترده و کاربردی در خصوص قوانین مرتبط با املاک مانند قانون ثبت، قانون تملک اراضی، قوانین و مقررات مربوط به ملی شدن اراضی و … دارند. در ادامه برجسته‌ترین حوزه‌های مطروحه در امور ملکی معرفی می‌شوند. شایان‌ذکر است که به هرکدام از این حوزه‌ها در قالب مقاله‌های تخصصی در سایت پرداخته‌شده که می‌توانید ضمن مراجعه به آن‌ها اطلاعات بیشتری کسب نمایید.

برجسته ترین عناوین وکالت در امور ملکی

  • دعوای الزام به اخذ پایان کار
  • دعوای الزام به تنظیم سند رسمی
  • دعوای الزام به اخذ صورت‌مجلس تفکیکی
  • دعوای اثبات مالکیت
  • دعوای ابطال سند رسمی
  • دعوای ابطال سند رهنی
  • دعوای تجویز انتقال منافع
  • دعوای مطالبه حق کسب و پیشه
  • دعوای مطالبه سرقفلی
  • دعوای خلع ید
  • دعوای تخلیه ید
  • دعوای تصرف عدوانی حقوقی
  • دعوای ممانعت از حق
  • دعوای رفع مزاحمت
  • ابطال اجرائیه اسناد لازم‌الاجرا

الزام به تنظیم سند رسمی

پرتکرارترین دعوای ملکی، طرح دعوای الزام به تنظیم سند است. این دعوا زمانی مطرح می‌شود که فردی اقدام به فروش آپارتمان یا زمینی نموده است. لیکن از انتقال سند رسمی آن به نام خریدار، خودداری می‌کند. وکیل متخصص در امور ملکی، با مشاوره صحیح و حقوقی این امکان را به شما می‌دهد تا بتوانید حقوق مالکانه خود را دریافت نمایید.

دعوای الزام به تنظیم سند مفصلاً در مقاله ایی با همین عنوان مورد بررسی قرار گرفته است. پیشنهاد می‌کنیم قبل از هرگونه اقدام برای طرح دعوا در این زمینه، حتماً این مقاله را مطالعه کنید. همان‌طور که قبلاً هم گفته شد، دعاوی امور ملکی، از ظرایف و حساسیت‌های خاص خود برخوردار است. لذا باید با مشاوره و همراهی وکیل مجرب درزمینهٔ دعاوی ملکی، گام‌های محکم و مؤثری در این مسیر بردارید.

وکالت در امور ملکی

وکیل متخصص در امور ملکی

دعوی خلع ید

این دعوا یکی از عناوین پرکاربرد وکالت در امور ملکی به حساب می‌آید. اصولا دعوی خلع ید زمانی مطرح می‌شود که فردی بدون اجازه مالک، ملک او را تصرف نموده باشد. بنابراین اگر مالک اجازه داده باشد مشمول این دعوا نیست. برای مثال در یک قرارداد اجاره با انقضا مدت و استمرار تصرف مستأجر، دعوای خلع ید مطرح نمی‌شود. زیرا بین مالک و مستأجر قرارداد اجاره وجود دارد. فرض طرح دعوای خلع ید در حالتی است که هیچ سابقه قراردادی بین طرفین نباشد.

مهم‌ترین رکن دعوای خلع ید، مالکیت خواهان دعواست. وکیل متخصص امور ملکی حتماً قبل از طرح این دعوا به شما یادآور خواهد شد که اسناد مالکیت خود را در اختیار او بگذارید. اثبات مالکیت از طریق اراده سند رسمی و یا مبایعه‌نامه معتبر واقعه می‌شود.

در طرح دعوای خلع ید، یک وکیل خوب و مجرب، با مدارک و اسناد مالکیت خواهان اقدام به دفاع از حقوق مالکانه خواهان می‌نماید. وکیل متخصص می‌داند دعاوی ملکی نیاز به مطالعه و به‌روزرسانی نسبت به تمام قوانین و آراء وحدت رویه دارد تا از این طریق بتواند به نحو احسنت از حقوق موکل خود دفاع نماید.

گروه وکلای قدردان با در اختیار داشتن وکلای متخصص امور ملکی، شما را در طرح و پیگیری این دعاوی همراهی می‌نمایند. به یاد داشته باشید، یک اقدام اشتباه در دعاوی ملکی، ممکن است اثرات جبران‌ناپذیری داشته باشد. بنابراین در این مسیر حتماً از مشاوره و همراهی وکلای متخصص ملکی، بهره‌مند شوید.

تائید و اثبات وقوع بیع

بیع اصطلاحی فقهی است که در معنای خریدوفروش به کار می‌رود. طرح دعوای اثبات وقوع بیع فقط شامل بیع املاک نیست. بلکه ممکن است در خصوص خریدوفروش یک خودرو نیز این دعوا مطرح شود. به دلیل نوسانات زیاد قیمت در بازار معاملات املاک، بسیار اتفاق افتاده است که فروشندگان بعد از انجام معامله، برای سود بیشتر تلاش داشتند تا راهی برای برهم زدن آن پیدا کنند. دعوای اثبات وقوع بیع در اینجا مطرح می‌شود.

درواقع طرح این دعوا برای آن است که از دادگاه بخواهید معامله شما را به رسمیت بشناسد. نتیجه این اقدام، ایفای تعهدات دو طرف است. خریدار باید مبلغ مندرج در قرارداد را پرداخت نماید و فروشنده باید ملک را به خریدار تحویل بدهد.

واضح است که امکان طرح این دعوا در همه موارد وجود ندارد. شما باید با مشورت و کمک گرفتن از وکیل متخصص درزمینهٔ املاک، ابعاد این دعوا را بررسی کنید و سپس نسبت به طرح آن اقدام نمایید. بدیهی است در صورت طرح دعوا به‌صورت اشتباه، علاوه بر اینکه هزینه دادرسی را به همراه دارد، سبب رد دعوی می‌شود. در این حالت شما زمان، پول و اعتبار را از دست می‌دهید.

وکیل ملکی خوب، به شما کمک می‌کند تا با شناسایی مفاهیم هم‌معنی که هر یک ممکن است آثار متفاوت را در پی داشته باشد، بهترین و کم‌هزینه‌ترین راه ممکن را انتخاب کنید. با اعتماد به گروه وکلای قدردان از همراهی اشخاص باتجربه در حوزه وکالت در امور ملکی بهره‌مند شوید.

 

الزام به تحویل ملک

یکی دیگر از دعاوی پرتکرار درزمینهٔ وکالت در امور ملکی، دعوای الزام به تحویل ملک( مبیع) است. اختلاف از آنجایی آغاز می‌شود که ملک مورد معامله قرار می‌گیرد  اما فروشنده حاضر به تحویل مال مورد معامله به خریدار نیست.

تحویل دادن یا تسلیم، در مورد اموال منقول مثل خودرو، کاملاً واضح و روشن است. اما در خصوص اموالی مثل ملک، ممکن است موضوع پیچیدگی‌هایی داشته باشد. توضیح بیشتر اینکه تحویل و تسلیم در معاملات املاک یعنی فروشنده ملک را از تصرف خود خارج و آن را به خریدار بسپارد. این اقدام اصولاً با ترک محل یا تحویل کلید آپارتمان رخ می‌دهد.

در مواقعی که ملک مورد معامله مستأجر دارد، در خصوص تخلیه ملک طرفین طبق توافقات خود عمل می‌کنند. ممکن است فروشنده با پرداخت خسارات قراردادی، از مستأجر بخواهد ملک را تخلیه کند. حالت دیگر این است که فروشنده، قرارداد اجاره را به خریدار منتقل می‌کند و پس از فروش ملک، خریدار قائم‌مقام فروشنده شده و رابطه استیجاری همچنان ادامه پیدا می‌کند.

حالت‌های بالا و صور دیگر نشان می‌دهد دعوایی که با این موضوع طرح می‌شوند، اهمیت بسیاری دارند. برای طرح این دعوا باید در نظر داشته باشید که ابتدا باید اصالت معامله برای دادگاه احراز شود. پس‌ازآن مطرح کننده دعوا به‌عنوان ذی‌نفع، باید مدارک و ادله خود را برای اثبات حقانیت خود را دادگاه ارائه دهد.

بدیهی است که همراهی یک وکیل متخصص در امور ملکی، می‌تواند راه دشوار و طولانی طرح دعوا را برای شما هموار نماید. از طرفی وکیل ملکی خوب، با بررسی اسناد و مدارک ارائه‌شده از سمت شما می‌تواند شما را از نتیجه کار و روند پرونده مطلع نماید. مشاوره‌های وکیل متخصص در امور ملکی، ریسک شکست در دعوا را برای شما کاهش می‌دهد.

گروه وکلای قدردان، با مشارکت بهترین وکلای متخصص درزمینهٔ املاک و با سابقه بالا، این نوید را برای شما دارد که می‌توانید با مشاوره و همراهی ما، با خیالی آسوده به طرح دعاوی خود در زمینه‌های ملکی بپردازید.

آیا میخواهید خیلی سریع به وکیل متصل شوید؟

برای دریافت مشاوره و قبول وکالت می توانید با شماره زیر از طریق واتساپ، تلگرام یا تماس تلفنی با ما ارتباط بگیرید
اشتراک گذاری این مطلب
نظرات

سوالات خود را می توانید مطرح کنید تا در اسرع وقت به پاسخ برسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *