اجرت المثل ایام زناشویی

  • 13 مهر 1401
  • بدون نظر
  • 3 دقیقه
  • 589 نفر

اجرت المثل ایام زناشویی

برای ارائه مفهوم اجرت المثل باید کمی از حقوق خانواده فاصله بگیریم. اجرت المثل زمانی به کار می رود که بهای انجام کاری در قرارداد ذکر نشده یا مورد توافق طرفین قرار نگرفته است. در این فرض با توجه به اوضاع و احوال و سرایط آن عمل در عرف جامعه، برای انجام دهنده آن مبلغی به عنوان اجرت المثل معین و پرداخت می گردد.

در خصوص اجرت المثل زوجه در زندگی زناشویی، تبصر ماده ۳۳۶ قانون مدنی مقرر می دارد که: ” چنانچه زوجه کارهایی را که شرعا به عهده وی نبوده و عرفا برای آن کار اجرت المثل باشد، به دستور زوج و با عدم قصد تبرع انجام داده باشد و برای دادگاه نیز ثابت شود، دادگاه اجرت المثل کارهای انجام گرفته را محاسبه و به پرداخت آن حکم می نماید.”

اجرت المثل ایام زناشویی

اجرت المثل ایام زناشویی

شرایط اخذ اجرت المثل ایام زناشویی توسط زوجه

با عنایت به تصره ماده ۳۳۶ قانون مدنی زوجه برای آنکه بتواند اجرت المثل ایام زناشویی را دریافت کند باید این موارد را برای دادگاه ثابت نماید:

  • اموری را به در خواست زوج انجام داده است. ( از جمله کارهای روزمره مانند نظافت منزل، خرید مایحتاج روزانه و …)
  • برای امورز که انجام می دهد، عرفا اجرتی وجود داشته باشد.
  • زوجه ثابت نماید که قصد تبرع نداشته است. قصد تبرع یعنی انجام دادن امری بدون دریافت مزد و صرفا برای رضای خدا.

طریقه دریافت اجرت المثل ایام زناشویی

روجه برای دریافت اجرت المثل ایام زناشویی باید در دادگاه خانواده به طرفیت زوج دادخواست ارائه کند. همچنین زمانی که طلاق به در خواست زوج اقامه شود، دادگاه در راستای حفظ حقوق مالی زوجه اقدام به تعیین تکلیف نمودن در خصوص مهریه، حضانت و اجرت المثل ایام زناشویی می نماید. در این خصوص دادگاه می تواند از کارشناس برای تعیین میزان دقیق اجرت المثل استفاده نماید.

با توجه به آنچه گفته شد اگر زوجه در طول زندگی مشترک، بدون در خواست زوج اقدام به هزینه برای زندگی مشترک نماید نمی تواند معادل این مبلغ را از زوج دریافت نماید. ضمن اینکه در آنچه قصد تبرع گفته می شود، باید دانست که اثبات قصد تبرع به عهده زوج است زیرا در عمل هر کس اقدام به هزینه کرد می نماید، قصد تبرع ندارد مگر اینکه ثابت شود.
به عنوان نکته پایانی این بحث باید در نظر داشت مخارج متعارف قابل مطالبه است. به طور مثال اگر زوج از زوجه درخواست می کند که برای منزل لوستر تهیه کند و زوجه لوکس ترین لوستر ممکن را خریداری می نماید، نمی تواند مدعی دریافت همان مبلغ باشد.

سوالات متداول

  • استفاده از نظر کارشناس برای تعیین اجرت المثل اجباری است و آیا قاضی دادگاه خانواده نمی تواند راسا اقدام به تعیین اجرت المثل نباید؟

در پاسخ به این سوال باید گفت قاضی دادگاه اختیار استفاده از کارشناس را دارد. بنابراین استفاده از کارشناس برای قاضی دادگاه اجباری نیست همانطور که تبعیت از نظر کارشناس برای قاضی الزام آور نمی باشد.

  • چه عواملی باعث کم یا زیاد بودن میزان اجرت المثل تعیینی از طرف کارشناس یا قاضی می باشد؟

عواملل متعددی برای تعیین اجرت المثل مورد بررسی قرار می گیرد. مانند تعداد سالهای زندگی مشترک، تعداد فرزندان، وضعیت معیشتی زوج، شاغل یا خانه دار بودن زوجه، فرزند پسر یا دختر داشتن، میزان تحصیلات زوجه و  عوامل دیگری نظیر این مورد.

آیا میخواهید خیلی سریع به وکیل متصل شوید؟

برای دریافت مشاوره و قبول وکالت می توانید با شماره زیر از طریق واتساپ، تلگرام یا تماس تلفنی با ما ارتباط بگیرید
اشتراک گذاری این مطلب
نظرات

سوالات خود را می توانید مطرح کنید تا در اسرع وقت به پاسخ برسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *