دعوای مطالبه وجه

  • 8 اسفند 1402
  • بدون نظر
  • 9 دقیقه
  • 341 نفر

دعوای مطالبه وجه

پر تکرارترین دعوا در دادگاه های حقوقی ایران، دعوای مطالبه وجه است. طرح این دعوا ممکن است مستند به اسنادی باشد و یا این ادعا با شهادت فرد یا افرادی قابل اثبات باشد. بدیهی است در صورتی که  از ابتدا دعوای مطالبه وجه مستند به اسناد مثبته باشد، در صورتی که نسبت به اصالت آنها خللی وارد نشود، اخذ رای موافق با ادعای خواهان، محتمل تر است.

طرق محتلف طرح دعوای مطالبه وجه

در زمینه‌ی مطالبه وجه، دادخواست‌های مختلف وجود دارد که به مهمترین آنها اشاره می شود:

  1. دادخواست مطالبه وجه خسارت اگر فرد یا شرکتی به شما خسارت وارده کرده باشد و به هر دلیلی باید جبران خسارت را پرداخت کند. در نظر داشته باشید در این موارد بهتر است از خسارات وارد شده، مستند سازی کنید تا دادخواست مطالبه وجه شما، متکی به دلایل قوی باشد. ورود خسارت ممکن است ناشی از قرارداد یا بدون وجود قرارداد باشد. برای مثال اگر فردی به با پرتاب یک شی به سمت شیشه پنجره منزل شما، سبب ورود خسارت شده است. در این فرض قراردادی بین شما و شخص خاطی وجود ندارد. با اینحال با اثبات ورود خسارت از سمت ایشان، شما می توانید وجهی را مطالبه کنید.
  2. دادخواست مطالبه وجه خسارت قراردادی در هر قراردادی اصولا بندی پیش بینی شده است که به موجب آن، اگر یکی از طرفین به مفاد تعهدات خود، عمل ننماید، ملزم به جبران خسارت وارده به طرف مقابل خواهد بود. این نوع خسارت را خسارت قراردادی و یا گاهی وجه التزام می دانند. ( برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله نکات مهم تنظیم قرارداد را مطالعه کنید)
  3. دادخواست مطالبه وجه چک: با افزایش حجم معاملات و خریدهای اعتباری، گردش چک در میان مردم بالاتر رفته است و به تبع آن، دعاوی مطرح شده در این حوزه نیز بیشتر از قبل است. وضع قوانین جدید برای حمایت از دارندگان چک های صیادی، سبب شده است روند پرونده سرعت بیشتری بگیرد. به این ترتیب، برای مطالبه وجه ناشی از چک، جلسه رسیدگی تشکیل نخواهد شد. پرونده مستقیما به واحد اجرای احکام ارجاع داده می شود. البته در نظر داشته باشید، در این موارد باید مکررا به واحد مربوطه مراجعه داشته باشید. هرچند در ظاهر امر، به نظر می رسد از حضور وکیل بی نیاز خواهید بود. اما نباید از یاد ببرید که افراد برای کتمان اموال خود راههای مختلفی را در پیش خواهند گرفت. وکیل مطالبه وجه، با بررسی شرایط مندرج در چک و پیگیری های لازم و مستمر یاری رسان شما در این موارد خواهد بود.

 

دعوای مطالبه وجه

دعوای مطالبه وجه در تهران

دلایل و اسناد اثبات کننده ادعای مطالبه وجه

همانطور که قبلا گفته شد، برای طرح یک ادعا، باید اسناد و مدارک خود را به مرجع قضایی صالح، ارائه نمایید. این اسناد و مدارک مختلف و از اعتبار متفاوتی برخوردارند. در ذیل، مهمترین موارد استنادی در دعاوی مطالبه وجه، معرفی می گردد.

مطالبه وجه به استناد دست نوشته

  1. مطالبه وجه به استناد دست نوشته یک روش معمول برای اثبات ادعاهای مالی است که بسیاری از افراد از آن استفاده می‌کنند. اگر شما نیز قصد دارید وجهی را از یک فرد یا شرکت مطالبه کنید و دارای دست نوشته‌ای از آن شخص هستید که تعهد مالی وجه را ثابت می‌کند، می‌توانید به روش‌های زیر عمل کنید:
  2. ابتدا، اطمینان حاصل کنید که دست نوشته شما حاوی اطلاعات کامل و دقیق در مورد مبلغ وجه، تاریخ تعهد و امضای فرد یا شرکت مورد نظر است.در خصوص شرکت ها، دقت کنید علاوه بر امضا، مهر شرکت نیز درج شده باشد.
  3. در صورتی که دست نوشته شما محتوای کافی برای اثبات ادعای مالی شما دارد، می‌توانید با استفاده از آن به وکیل مطالبه وجه مراجعه کنید تا اقدامات لازم را برای مطالبه وجه شروع کند.
  4. در صورت نیاز، ممکن است وکیل شما نیاز به تأیید صحت دست نوشته داشته باشد. تایید دست خط و یا امضا ممکن است در مورد شما و یا طرف مقابل شما باشد. در این خصوص همکاری های لازم را با وکیل خود، داشته باشید.

با رعایت این نکات و با استفاده از دست نوشته‌ای که دارید، می‌توانید به راحتی مطالبه وجه خود را به استناد دست نوشته انجام دهید.

مطالبه وجه به استناد قرارداد

  1. مطالبه وجه به استناد قرارداد یک روش معتبر برای اثبات ادعاهای مالی است که در بسیاری از موارد استفاده می‌شود. اگر شما قصد دارید وجهی را از یک فرد یا شرکت مطالبه کنید و دارای قرارداد مکتوب با آن شخص هستید که تعهد مالی وجه را ثابت می‌کند، می‌توانید به روش‌های زیر عمل کنید:
  2. ابتدا، اطمینان حاصل کنید که قرارداد شما حاوی اطلاعات کامل و دقیق در مورد مبلغ وجه، شرایط پرداخت، تاریخ تعهد و امضای طرفین است.
  3. در صورتی که قرارداد شما شامل تعهدات مالی وجه است، می‌توانید با استفاده از آن به وکیل مطالبه وجه مراجعه کنید تا اقدامات لازم را برای مطالبه وجه شروع کند.
  4. حتما در نظر داشته باشید که قراردادها، دارای دو طیف تعهد و حقوق هستند. بنابراین شما وقتی مستحق حقوق مندرج در قرارداد هستید، که به تعهدات خود عمل کرده باشید. این مورد، استتثنا یا استثنائاتی دارد که لازم است در خصوص آن، حتما با وکیل خود مشورت نمایید.

با رعایت این نکات و با استفاده از قرارداد مکتوبی که دارید، می‌توانید به راحتی مطالبه وجه خود را به استناد قرارداد انجام دهید و حقوق خود را حفظ کنید.

مطالبه وجه به استناد چک

در خصوص اهمیت چک در معاملات، قبلا توضیح دادیم. چک از جمله اسنادی است که حقوق تجارت اعتبار زیادی برای آن قائل است. از این رو به راحتی می تواند مستند یک دعوا باشد. البته در دعوایی که به استناد چک مطرح می کنید، باید نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  1. اطمینان حاصل کنید موارد مندرج در چک به درستی نوشته شده است. تاریخ، امضا، نام و کد ملی صادر کننده را کنترل کنید.
  2. از ثبت چک به نام خود در سامانه مطمئن شوید. زیرا فردی می تواند به بانک مراجعه و درخواست وجه چک را داشته باشد که، ذی نفع آن باشد.
  3. در صورت عدم وجودی در حساب صادر کننده چک، از بانک درخواست صدور گواهی عدم پرداخت بکنید. دقت داشته باشید گواهی عدم پرداخت صادر شده، حتما دارای کد رهگیری باشد. در غیر اینصورت دادگاه ها، به آن ترتیب اثر نمی دهند.

مرجع صالح برای رسیدگی به دادخواست مطالبه وجه

در صورتی که شما قصد دارید به مرجع قضایی  مراجعه کنید تا از طریق آن دادخواست مطالبه وجه خود را پیگیری کنید، باید اطلاعات زیر را در نظر داشته باشید:

  1. نوع مرجع : برای مطالبه وجه، معمولاً به دادگاه های حقوقی مراجعه می‌شود. بسته به مبلغ وجه و شرایط قرارداد، باید تصمیم بگیرید که به کدام مرجع مراجعه کنید. اگر وجه مبلغ درخواستی بیست میلیون تومان و یا کمتر باشد، باید به شورای حل اختلاف محل اقامت خوانده و یا محل ایفا تعهدات قرارداد مراجعه کنید. در خصوص چک مرجع صالح دادگاه محل اقامت خوانده، یا حوزه ای است که بانک صادر کننده گواهی عدم پرداخت چک، در آن حوزه قرار دارد.
  2. زمانبندی: اطمینان حاصل کنید که زمانبندی و مهلت‌های لازم برای ارائه دادخواست و حضور در دادگاه را رعایت کنید تا از حقوق خود بهترین استفاده را ببرید.
  3. نحوه پیگیری: پس از ارائه دادخواست، باید به صورت منظم پیگیری کنید و به تمامی نکات و الزامات دادگاه پاسخ دهید تا پروسه رسیدگی به دادخواست به خوبی پیش برود.

با رعایت این نکات و با همکاری با مشاوره با وکیل مطالبه وجه، می‌توانید به بهترین شکل ممکن دادخواست مطالبه وجه خود را در دادگاه صالح پیگیری کنید و حقوق خود را حفظ کنید.

 

نمونه دادخواست مطالبه وجه به استناد چک

به نام خدا

ریاست محترم شورای حل اختلاف/ دادگاه مجتمع ……………………….

 با سلام

اینجانب ……………………………. به کد ملی ………………………… به موجب چک صادره به شماره ……………………. مبلغ ……………. از آقا/ خانم ………………….. طلبکار می باشم. با توجه به گواهی عدم پرداخت صادره از بانک ………… شعبه ……………………… که به پیوست تقدیم می گردد، متاسفانه مبلغ فوق کارسازی نشده و در حساب ایشان به این اندازه موجودی کافی نبوده است. لذا خواهشمند است نسبت به صدور اجرائیه در این خصوص، تصمیمات مقتضی را اتخاذ نمایید.

با تشکر

 

مدارک لازم برای دادخواست مطالبه وجه

برای تهیه دادخواست مطالبه وجه در دادگاه، باید مدارک و اسناد اثبات کننده ادعای خود را همراه با متن دادخواست ارائه کنید. . در زیر لیستی از مدارک معمولاً مورد نیاز برای دادخواست مطالبه وجه آورده شده است:

  1. قرارداد یا توافق‌نامه: این مدرک باید شامل شرایط و جزئیات مربوط به مطالبه وجه باشد.
  2. فاکتورها یا صورت‌حساب‌ها: اسنادی که مبالغ مطالبه شده را نشان دهند.
  3. اسناد بانکی: اگر پرداخت‌های قبلی از طریق حساب بانکی انجام شده است، باید اسناد مربوط به این پرداخت‌ها وارد شود.
  4. نامه‌ها یا ایمیل‌های تبادل شده: اگر تبادل نامه‌ها یا ایمیل‌ها درباره مطالبه وجه صورت گرفته است، ممکن است نیاز به ارائه آن‌ها داشته باشید.
  5. شهود و اقرار ها : هرگونه شواهد، اقرارنامه یا مدارک دیگری که موجب تقویت دلایل مطالبه وجه شما می‌شوند.
  6. هرگونه سند یا مدرک دیگر: بسته به شرایط خاص و موضوع قرارداد، ممکن است نیاز به تهیه و ارائه مدارک دیگر نیز داشته باشید.

همانطور که شرح داده شد، دعوای مطالبه وجه، انواع مختلفی دارد.مستندات این دعوا نیز مختلف است. همچنین با توجه به مبلغ درخواستی، مرجع صالح به رسیدگی نیز متفاوت خواهد بود. بنابراین پیچیدگی های موجود در این نوع دعاوی، حضور یک وکیل متخصص را اجتناب ناپذیر می کند. هر چند ممکن است اینطور به نظر برسد که صرف داشتن مدرک اثبات کننده بدهی، می تواند دعوا را حل کند. اما نباید فراموش کنید که در جلسه دادگاه ممکن است ادعاهای جدیدی مطرح شود. شما باید برای دفاع از تمامی این موارد آماده باشید. بنابراین حضور یک وکیل متخصص در زمینه دعوای مطالبه وجه، بسیار مهم به نظر می رسد.

 

آیا می توان در دعوی مطالبه وجه خسارت تاخیر تادیه گرفت؟

در پاسخ به این سوال باید گفت، بله. قانونگذار این امکان را در نظر گرفته است که اگر مدارک مثبت ادعای شما در خصوص وجوه درخواستی، معتبر باشد، با وجود شرایطی می توان نسبت به وجه خود درخواست تاخیر تادیه نیز داشته باشید. خوب است بدانید یکی از این شرایط اینست که طلب شما باید وجه رایج باشد. یعنی شما از کسی مقدار مشخصی پول طلب داشته باشید. نکته مهم دیگر اینست که باید به طور رسمی، طلب خود را مطالبه نمایید. یکی از راههای اظهار طلب می تواند ارائه اظهارنامه رسمی به بدهکار باشد.
مبلغ تاخیر تادیه، با توجه به مدت زمان و شاخص اعلامی از سوی بانک مرکزی، متفاوت است.

آیا می توان به صرف داشتن فیش واریز بانکی از طرف تقاضای مطالبه وجه نمود؟

پاسخ این سوال مثبت است. البته باید بدانید اگر شخصی بدون هیچ مدرکی، اقدام به واریز وجهی به حساب شخص دیگری کند، اصل بر این است که به وی مدیون بوده است. لیکن اگر دلیلی برای اثبات مدیونیت واریز کننده وجود نداشته باشد، این تراکنش مالی می تواند مبنای دعوای مطالبه وجه قرار بگیرد.

 

آیا میخواهید خیلی سریع به وکیل متصل شوید؟

برای دریافت مشاوره و قبول وکالت می توانید با شماره زیر از طریق واتساپ، تلگرام یا تماس تلفنی با ما ارتباط بگیرید
اشتراک گذاری این مطلب
نظرات

سوالات خود را می توانید مطرح کنید تا در اسرع وقت به پاسخ برسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *