blank ابلاغیه الکترونیک قضایی (جامع ترین راهنما در سال ۱۴۰۳)

  • blank 10 اردیبهشت 1403
  • blank بدون نظر
  • blank 28 دقیقه
  • blank 828 نفر

ابلاغیه چیست؟

ابلاغیه قضایی یک اطلاع‌رسانی رسمی است که توسط دادگاه یا مراجع قضایی صادر می‌شود و به افراد یا شرکت‌ها اعلام می‌کند اقدامی را انجام دهند. این اطلاع‌رسانی ممکن است شامل دعوت به حضور در دادگاه، دستور انجام امری، ابلاغ حکم قضایی، ابلاغ دادخواست یا سایر اطلاعات حقوقی مورد نیاز باشد. افراد یا شرکت‌ها باید نسبت به ابلاغیه های دریافتی، اقدامات به موقع انجام دهند.

برای برخورداری از مشاوره حقوقی و انتخاب وکیل متناسب با مشکلات حقوقی خود با گروه وکلای قدردان در تماس باشید.

انواع ابلاغیه

تقسیم بندی های متفاوتی برای انواع ابلاغیه ها وجود دارد. به همین دلیل، ابلاغات بنا بر معیارهای متفاوتی، انواع گوناگونی دارد. در این قسمت به یکی از ساده ترین تقسیم بندی ها اشاره می شود.

انواع ابلاغیه براساس محتوای آن

  1. ابلاغیه دعوت به حضور در دادگاه: در این نوع ابلاغیه، فرد یا شرکتی که مورد دعوت قرار دارد، به حضور در دادگاه برای حضور در جلسه‌ای خاص دعوت می‌شود.دادگاه بعد از دریافت شکواییه یا دادخواست و بررسی مدارک ارائه شده، در صورتی که موضوع را قابل بررسی بداند، اقدام به تعیین وقت برای تشکیل جلسه می نماید. از آنجایی که حضور طرفین یک دعوا در جلسه، عموما لازم و ضروری است، دادگاه با ابلاغیه، تاریخ و زمان دقیق تشکیل جلسه را به اطلاع طرفین یک دعوا می رساند.
  2. ابلاغ حکم قضایی: این نوع ابلاغیه به فرد یا شرکت مورد نظر ابلاغ می‌شود تا آن‌ها از محتوای حکم قضایی آگاه شوند و اقدامات لازم را انجام دهند. نتیجه جلسات دادگاه یا دادسرا، چه به صورت حکم باشد چه به صورت قرار، به اشخاص مرتبط در پرونده ابلاغ می شود. اهمیت رویت این نوع ابلاغ بسیار زیاد است. زیرا در صورتی که اعتراضی نسبت به رای صادره داشته باشید، ظرف مهلت معینی از تاریخ مشاهده ابلاغ، باید اعتراض خود را ابراز نمایید.
  3. ابلاغ دادخواست: در نظام حقوقی ایران، موردی تحت عنوان ابلاغ دادخواست وجود ندارد. توضیح آنکه اگر شخصی علیه شما دعوایی مطرح کند و دادخواست یا شکواییه در دفتر شعبه ای ثبت شود، پیامکی برای شما ارسال می شود. این پیامک صرفا ثبت دادخواست با کد رهگیری و رمز شخصی را به شما اطلاع می دهد. در نتیجه،  این مورد با ابلاغ به معنای اصولی و حقوقی آن، متفاوت است و صرفا یک اطلاع رسانی است.

 

  1. ابلاغ تصمیمات دیگر: در طول پروسه رسیدگی یک پرونده ممکن است تصمیماتی گرفته شود که اطلاع طرفین یک دعوا از آن، لازم و ضروری است. برای مثال ممکن است به تشخیص قاضی یا به درخواست یکی از طرفین ، پرونده به کارشناس یا هیات کارشناسی ارجاع شود. در این صورت، دادگاه ضمن ارسال ابلاغیه، طرفین را از این موضوع مطلع می نماید.

هر نوع ابلاغیه قضایی باید به صورت رسمی و با رعایت قوانین و مقررات مربوط به ابلاغ آن انجام شود تا اثربخش باشد.

تقسیم بندی دیگر ابلاغیه

در یک نوع تقسیم بندی دیگر ابلاغ به دو نوع واقعی و قانونی تقسیم می شود. معیار این نوع تقسیم بندی نحوه ابلاغ و پروسه ابلاغ است.

  • ابلاغ واقعی : ابلاغ به نحو واقعی به این معناست که متن ابلاغیه به دست شخص ذی نفع رسیده است و از مفاد آن مطلع شده است. حال این امر ممکن است با قرارگرفتن ابلاغیه در سامانه ثنا باشد و یا اینکه مامور پست ابلاغیه را بدست خود شخص رسانیده و رسیدی از وی دریافت نموده است.
  • ابلاغ قانونی: این نوع ابلاغ، در نقطه مقابل ابلاغ واقعی قرار دارد. در مواردی که فرد، شخصا ابلاغیه را دریافت نکند، مشمول ابلاغ قانونی می شود. در نظر داشته باشید نشر ابلاغیه نیز صورتی از ابلاغ قانونی است.
ابلاغیه الکترونیک قضایی

ابلاغیه الکترونیک قضایی

مشاهده ابلاغیه با کد ملی

قبل از هر توضیحی در این زمینه باید بدانید، برای اطلاع از تمامی دعاوی، ابلاغات و امور حقوقی لازم است در سامانه ثنا ثبت نام کنید (آموزش تصویری ثبت نام در سامانه ثنا را در این مقاله بخوانید) . ثنا( ثبت نام الکترونیک) سامانه ای است که به منظور بهره مندی از خدمات الکترونیک قضایی، معرفی شده است. برای ثبت نام در این سامانه، می توانید به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در سراسر شهر مراجعه کنید. همچنین می توانید برخی از مراحل ثبت نام را در منزل و به شخصه، انجام دهید.

مراحل مشاهده ابلاغیه الکترونیک قضایی با کد ملی به صورت زیر است:

  1. ورود به درگاه خدمات الکترونیک قضایی: ابتدا باید به سامانه الکترونیک قضایی دسترسی پیدا کنید. ادرس اینترنتی این سامانه www. Adliran.ir می باشد. ابتدا این صفحه را در مرورگر خود جستجو می کنید. سپس وارد قسمت سامانه ابلاغ الکترونیک می شوید.
  2. ورود به حساب کاربری: برای دسترسی به ابلاغیه‌های قضایی خود، شما باید وارد حساب کاربری خود شوید. ورود به حساب کاربری در سامانه ابلاغ الکترونیک، به صورت دو عاملی است. به این معنا که ابتدا کد ملی و رمز شخصی (کارکتر ۱۰ رقمی) را وارد نموده و سپس رمز موقت برای شما ارسال می شود. پیامک ارسالی از سوی سامانه را وارد نموده و به این صورت به ابلاغات خود دسترسی خواهید داشت.
  3. مشاهده ابلاغیه‌ها: پس از جستجو، شما می‌توانید ابلاغیه‌های قضایی خود را مشاهده کنید. در بالای صفحه، ابلاغ های جدید و ابلاغ های مشاهده شده وجود دارد. تعداد ابلاغ های جدید مشخص است. با کلیک به روی ابلاغ های جدید، فایل ارسالی برای شما باز شده و می توانید با انتخاب ابلاغ، مرجع صادر کننده و محتوای آن را مشاهده کنید.
  4. مشاهده پیوست های ابلاغیه : برخی از ابلاغیه ها، دارای پیوست می باشد. این پیوست ها ممکن است مدارک ضمیمه شده طرف مقابل یا حکم دادگاه باشد. بهرحال، انچه اهمیت دارد اینست که حتما در مشاهده ابلاغات باید دقت کنید تا چیزی از قلم نیافتد.

با رعایت مراحل فوق، شما می‌توانید به راحتی ابلاغیه‌های الکترونیک قضایی خود را مشاهده و اقدامات لازم را انجام دهید.

مشاهده ابلاغیه با موبایل

در خصوص مشاهده ابلاغیه با موبایل یا کامپیوتر، تفاوتی در روش آن وجود ندارد. بدیهی است صفحه بزرگ مانیتور کامپیوتر، میزان حافظه داخلی برای ذخیره پیوست های احتمالی ابلاغیه، امکان بهتر برای چاپ ابلاغیه سبب می شود مشاهده ابلاغیه با کامپیوتر در مقایسه با موبایل، طرفدار بیشتری داشته باشد.

مشاهده ابلاغیه الکترونیکی از طریق Adliran.ir

همانطور که در بالا گفته شد، برای مشاهده ابلاغیه باید از طریق  ادرس www.Adliran.ir  اقدام نمایید. متاسفانه مروزه عده ای سودجو در صدد هستند با انتشار مطالب غیر واقعی و جعل سایت های معتبر، اقدام به سو استفاده از مردم نمایند. مشاهده ابلاغیه ها، از راهی جز ورود به آدرس اعلامی و ورود به حساب کاربری امکان ندارد.

مشاهده ابلاغیه در سامانه ثنا

یکی از سوالات رایج اینست که چگونه ابلاغیه خود را در سامانه ثنا مشاهده کنیم؟ اشتباه رایجی که در میان مردم وجود دارد اینست که سامانه ثنا و درگاه خدمات الکترونیک قضایی را با هم یکسان می دانند. همانطور که در بالا گفته شد، سامانه ثنا، سامانه ایست که افراد برای بهره مندی از خدمات الکترونیک قضایی، باید در آن ثبت نام نموده و حساب کاربری ایجاد نمایند. در حالیکه درگاه خدمات الکترونیک قضایی، بستری است که برای انجام امور حقوقی و کیفری من جمله مشاهده ابلاغات، در نظر گرفته شده است. بنابراین شما برای مشاهده ابلاغیه باید ضمن ثبت نام در سامانه ثنا، به درگاه خدمات الکترونیک قضایی به ادرس www.Adliran.ir  مراجعه کنید.

 

ابلاغیه برای افراد زیر ۱۸ سال

ممکن است در یک موضوع قضایی، افراد زیر ۱۸ سال دخالت داشته باشند. ابلاغیه‌ها به پدر طفل به عنوان ولی قهری یا شخصی که به سبب نبود پدر، قیم وی محسوب می شود، ارسال می گردد.  این افراد به عنوان مخاطب دریافت ابلاغیه، مکلف به اطلاع رسانی به شخص و حضور در جلسه رسیدگی و یا انجام امری هستند که در ابلاغیه به آن اشاره شده است.

در صورتی که فرزند شما ، درگیر یک پرونده قضایی شده است و ابلاغیه‌ای دریافت کرده‌اید، بهتر است با یک وکیل متخصص در امور کودک و نوجوان مشورت کنید. وکیل شما می‌تواند به عنوان نماینده شما و کودک یا نوجوانتان در امور قضایی حضور داشته و منافع آن‌ها را حفظ کند.

با همکاری با وکیل متخصص، می‌توانید بهترین تصمیمات را برای حفظ منافع کودک یا نوجوان خود بگیرید. از طرف دیگر، وکیل متخصص می‌تواند به شما راهنمایی کند تا بهترین راه حل‌ها را برای حل مسائل قضایی مربوط به کودک یا نوجوان خود پیدا کنید.

کلاهبرداری به روش ابلاغیه قضایی در سامانه ثنا

متاسفانه امروزه عده ای با جعل پیامک های ارسالی درگاه الکترونیک خدمات قضایی و سامانه ثنا، اقدام به کلاهبرداری از مردم می نمایند. با در نظر گرفتن نکات بسیار مهمی که در ادامه گفته می شود، می توانید از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنید.

کلاهبرداران و متقلبین تلاش می کنند با جملاتی مانند” حکم جلب شما صادر شد” ، ” دادنامه علیه شما صادر شد” یا ” شکایت کیفری علیه شما ثبت شد” و مواردی از این قبیل، با ایجاد اضطراب و استرس، وادارتان کنند هرچه زودتر، وارد لینک ارسالی شده و با در اختیار قرار دادن اطلاعات کارت بانکی خود، حساب شما خالی می شود.

متاسفانه تعداد زیادی از هموطنان به دلیل عجله و عدم اقدام منطقی در لحظه، قربانی این قسم کلاهبرداری ها شده اند. در ادامه برای شما بیان می شود که با رعایت چه نکاتی، می توانید از بروز این حوادث پیشگیری کنید.

پیشگیری از کلاهبرداری به روش ابلاغیه قضایی

بهترین راه برای جلوگیری از بروز کلاهبرداری از طریق ابلاغیه قضایی، دانستن مشخصات ابلاغیه اصلی است. در این صورت شما می توانید به راحتی، جعلی و اصلی بودن ابلاغیه را تشخیص دهید.

اولین نکته اینست که در پیامک ارسالی برای ابلاغیه اصلی، حتما نام شما ذکر خواهد شد.

دوم اینکه موضوع ابلاغیه به هیچ عنوان در پیامک ارسالی درج نمی گردد. برای مثال ” حکم جلب شما صادر شد”، شکایت کیفری علیه شما ثبت شد”، ابلاغ جهت ابلاغ دادنامه صادر شد”، همگی نشان از جعلی بودن پیامک ارسالی است. در پیامک های ارسال شده از سوی دستگاه قضایی، صرفا به شما اطلاع داده می شود که ابلاغیه برای شما صادر و در سامانه قرار گرفته است. بدون اینکه موضوع آن، درج شده باشد.

سومین نکته برای تشخیص ابلاغیه اصلی از جعلی، اینست که شما برای مشاهده ابلاغیه اصلی از درگاه خدمات الکترونیک، نیازی به پرداخت هیچ گونه وجهی ندارید. بنابراین وقتی برای شما لینکی ارسال و از شما اطلاعات کارت بانکی طلب می شود، بدانید که ابلاغیه واقعی نیست.

چهارم اینکه به سر شماره پیامک ارسالی دقت کنید. پیامک های ارسالی از سوی قوه قضاییه، شماره ندارد. بلکه عنوان ADLIRAN در قسمت شماره فرستنده، درج شده است.

پنجم، در نظر داشته باشید پیامک های اطلاع رسانی در خصوص ابلاغیه، دارای لینک نیستند. صرفا شما پیامکی حاوی نام و نام خانوادگی خود، شماره ابلاغیه و تاریخ ابلاغیه دریافت می کنید.برای دسترسی به ابلاغیه خود، باید وارد سامانه خدمات الکترونیک شده و ضمن دسترسی به حساب کاربری خود، ابلاغیه را مشاهده کنید.

همانطور که ملاحظه می کنید، تشخیص ابلاغیه جعلی از واقعی، کار دشوار و پیچیده ای نیستو صرفا نیاز به دقت و تمرکز دارد. شما با توجه به راهکارهای ارائه شده، می توانید از بروز کلاهبرداری و جرایمی که منتهی به سو استفاده از اطلاعات مالی و هویتی شما می شود، جلوگیری کنید.

 

سوالات متداول

ابلاغیه شما در سامانه ابلاغ قرار گرفت یعنی چه؟

این عبارت نیز مانند سایر عباراتی که در بالا درج شد، نشان از ابلاغیه جعلی و در نهایت شروع یک کلاهبرداری دارد. همانطور که گفته شد، مشخصات یک پیامک واقعی حاوی اطلاع رسانی برای وجود ابلاغیه، مشخصاتی دارد که در بالا، درج شد. جملات کلی مانند ابلاغیه شما در سامانه ابلاغ قرار گرفت، بدون ذکر نام شما و شماره ابلاغیه، واقعی نمی باشد.

ابلاغیه های قضایی با چه شماره ای ارسال میشود؟

در قسمت تشریح مشخصات ابلاغیه و پیامک واقعی برای اطلاع رسانی ابلاغیه، گفته شد که پیامک های منتشره، سر شماره ای ندارد. عبارت ADLIRAN  در قسمت شماره فرستنده درج شده است. ت.جه به همین نکته ساده و مهم، می تواند مانع وقوع کلاهبرداری های بزرگ شود.

ابلاغیه رسیدگی برای شخص ذی سمت و مرتبطین

این عبارت نیز، از مجموع عباراتی است که خبر از کلاهبرداری و جعلی بودن ابلاغیه را دارد. احتیاط کنید. باید دقت داشته باشید تا هر جمله ای نتواند احساسات شما را تحت تاثیر قرار داده و از این طریق سبب شود عمل شتابزده ای داشته باشید و در نهایت منجر به ضرر مالی برای شما گردد.

در قسمت بالا توضیح داده شد که ابلاغیه می تواند حاوی اطلاع رسانی وقت رسیدگی دادگاه و ابلاغ آن به طرفین پرونده باشد. اما همانطور که گفته شد، متن پیامک ارسالی به شما، محتوا و مفاد ابلاغیه را منتشر نمی کند.

ابلاغیه جهت ابلاغ دادنامه صادر شد یعنی چه؟

درج عین این جمله در پیامک ارسالی، حاکی از جعلی بودن آن دارد. ابلاغیه ها ممکن است حاوی رای یا حکم صادره از دادگاه باشد. در این صورت ابلاغیه حاوی پیوست خواهد بود تا شما بتوانید نسخه باکیفیت تصمیم صادر شده از دادگاه یا مرجع قضایی دیگر را دریافت کنید. اما باید بدانید در متن پیامک ارسال شده به شما، اشاره ای به پیوست های ابلاغیه صادر شده، نمی شود.

ابلاغیه حکم کیفری شما صادر شد یعنی چه؟

متاسفانه خواندن همین یک جمله در پیامک های ارسال شده، می تواند میزان استرس افراد را از سطح عادی خارج و سبب شود واکنش های فکر نشده ای صورت بگیرد. به تصمیم دادگاه یا مراجع قضایی اصطلاحا حکم گفته می شود. هرچند در عالم حقوق، ممکن است تصمیم صادره قرار یا حکم باشد. بررسی این مفاهیم، تخصصی و خارج از حوصله این بحث است. از طرف دیگر حکم ممکن است مربوط به یک پرونده حقوقی و یا نتیجه یک رسیدگی کیفری باشد. در هیچ اطلاعیه، ابلاغیه و آگهی رسمی عبارت حکم کیفری درج نمی گردد. بلکه دقت در منشا صادر کننده حکم مشخص می کند، حکم صادره مربوط به یک پرونده حقوقی است یا یک پرونده کیفری. در نتیجه این عبارت نیز نشان از جعلی بودن ابلاغیه ارسالی برای شما دارد.

ابلاغیه پیگیری شکایت مطروحه یعنی چه؟

یکی دیگر از جملات فریبنده برای شروع یک کلاهبرداری، همین جمله است. طبیعی است که شما با دیدن این جمله، ناخودآگاه دچار استرس شده و در صدد هستید هرچه سریع تر، از موضوع شکایت مطرح شده با خبر شوید. غافل از آنکه، این جمله نیز دام کلاهبرداران برای شماست.

از دیگر عباراتی که نشان از جعلی بودن پیامک ارسالی و احتمال کلاهبرداری، دارد می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • ابلاغیه جهت حضور صادر شد
  • ابلاغیه علیه شما ثبت شد
  • حکم جلب شما صادر شد
  • ابلاغیه قرار نهایی یا تصمیم نهایی در حساب شما قرار گرفت.
  • ابلاغیه علیه شما ثبت شد

ابلاغیه دفاع از اتهام انتسابی چیست؟

در روند رسیدگی کیفری، مرحله وجود دارد تحت عنوان ابلاغ برای اخذ آخرین دفاع. در این مرحله بازپرس پرونده اقدام به ارسال ابلاغیه برای حضور شخص می نماید تا در نزد بازپرس حاضر شده و آخرین دفاعیات خود را ابراز نماید.

ابلاغیه فاقد پیوست می باشد یعنی چه؟

این عبارت در متن ابلاغیه نوشته می شود. به این معناست که ابلاغیه ارسالی به شما، همراه و ضمیمه ای ندارد. بنابراین شما اطمینان حاصل می کنید که از تمامی محتوا و مفاد لازم مطلع شده اید و آنچه که باید نسبت به آن آگاه شوید، در متن ابلاغیه منعکس شده است. مدرک، رای، سند و یا دستور دیگری همراه با ابلاغیه نیست.

 

با چه برنامه ای ابلاغیه را مشاهده می کنند؟

سایت www.adliran.ir   تنها مرجع معتبر برای اطلاع از ابلاغیه های شماست. هر گونه تبلیغ مبنی بر نصب برنامک ها و یا معرفی سایت های دیگر برای اطلاع از ابلاغیه، جعلی خواهد بود. بنابراین در این خصوص دقت نظر کافی را داشته باشید تا گرفتار دام کلاهبرداران نشوید.

 

بعد از چند ابلاغیه حکم جلب صادر میشود؟

پاسخ به این سوال نیاز به توضیح مفصلی در خصوص اقدامات مربوط به ابلاغیه دارد. در قسمت ابتدایی متن، بیان شد ابلاغیه انواع متفاوتی دارد. اغلب ابلاغات، حاوی دستور انجام دادن امری است. به این معنا که به شخص دریافت کننده ابلاغ، اطلاع داده می شود که امری را انجام دهد. برای مثال در جلسه شرکت کند یا هزینه دادرسی را پرداخت کند یا به عنوان شاهد و یا مطلع در دادسرا یا دادگاه حاضر شود.

ممکن است ضمانت اجرای برخی از امور قید شده در ابلاغیه، جلب ممتنع باشد. برای مثال در برخی از دعاوی کیفری، در ابلاغیه درج می گردد ” عدم حضور، منجر به جلب خواهد شد”. یا اینکه اگر اجراییه پرداخت وجه،  برای فردی صادر شود و وی اقدام به پرداخت ننماید، اقدام بعدی محکوم له، می تواند درخواست صدور حکم جلب به سبب عدم ایفا دین باشد.

به طور کلی سوال مطرح شده بیان درستی ندارد. بی توجهی به مفاد ابلاغیه در موارد محدودی منجر به صدور حکم جلب می شود. بنابراین در نظر گرفتن تعداد دفعات، از نظر حقوقی و رویه عملی دادگاه ها در ایران، درست نیست.

ابلاغیه دادگاه چند روز طول می کشد؟

اگر منظور از سوال فوق اینست که چه مدت زمانی طول می کشد تا تصمیم دادگاه به صورت ابلاغیه صادر شود؟ باید گفت مدت زمان مشخص و موعد قانونی وجود ندارد. شعب براساس حجم پرونده های ورودی به شعبه، اقدام به انجام امور دفتری می نمایند. بنابراین ممکن است تصمیم در تاریخ امروز اتخاذ شود، لیکن سه روز بعد، پاک نویس و به مخاطب، ابلاغ گردد.

اگر منظور از صورت سوال این باشد که از تاریخ صدور یا مشاهده ابلاغیه، ظرف چه مدت باید اقدامی را انجام داد؟ پاسخ آنست که نسبت به امور متفاوت، مدت زمان ثابتی وجود ندارد. به عبارت بهتر، برای هر اقدامی مدت زمان خاص خود پیش بینی شده است. و در نظر داشته باشید، مبدا مدت زمان، تاریخ ابلاغ آن دستور است نه تاریخ مشاهده. برای مثال مهلت تجدید نظر خواهی از یک رای، ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ رای می باشد. ممکن است رای در تاریخ ۰۱/۰۲/۱۴۰۳ ابلاغ گردد، اما مخاطب ابلاغ، متن ابلاغیه را در تاریخ ۰۵/۰۲/۱۴۰۳ مشاهده کرده باشد. در این صورت مقدار ۲۰ روز از همان تاریخ ابلاغ رای محاسبه می شود، نه تاریخ مشاهده مخاطب.

 

چگونه ابلاغیه های قبلی را مشاهده کنیم؟

برای مشاهده ابلاغیه‌های قبلی خود در سامانه ابلاغ، می‌توانید از طریق وب‌سایت www.adliran.ir   وارد حساب کاربری خود شوید. سپس به بخش “ابلاغ های مشاهده شده”  که در سامانه وجود دارد، مراجعه کنید.

در این بخش، شما می‌توانید تمامی ابلاغیه‌هایی که به شما ارسال شده است را مشاهده کنید. ابلاغیه‌های قبلی شما، همراه با تاریخ ابلاغ، متن پیام، نوع ابلاغ و سایر جزئیات مرتبطبه همراه پیوست ها، نمایش داده خواهند شد. همچنین   می‌توانید از این بخش برای مرور تاریخچه ابلاغیه‌های قضایی خود، استفاده نمایید.

 

آیا ابلاغیه با شماره شخصی ارسال میشود؟

پاسخ این سوال، قاطعانه منفی است. زیرا همانطور که در بالا مفصلا توضیح دادیم، در قسمت شماره پیامک ارسالی برای اطلاع رسانی ابلاغیه، عبارت ADLIRAN درج می شود. توجه به همین نکته می تواند راهنمای خوبی برای تشخیص پیامک جعلی از اصلی باشد.

 

ایا ابلاغیه به وکیل هم ارسال میشود؟

بله، ابلاغیه‌ها به وکیل نیز ارسال می‌شوند. وکلای شما می‌توانند به عنوان نماینده شما در امور قضایی با دادگاه یا دیگر مراجع قضایی ارتباط برقرار کنند. ابلاغیه‌ها به وکیل شما ارسال می‌شوند تا او بتواند اطلاعات لازم را دریافت کرده و اقدامات لازم را انجام دهد.

وکیل شما مسئول پیگیری موارد قضایی، تهیه اسناد و مدارک لازم، حضور در جلسات دادگاه و انجام سایر امور حقوقی مرتبط با پرونده شما است. ابلاغیه‌ها به وکیل شما ارسال می‌شوند تا او بتواند به‌صورت حرفه‌ای به پرونده شما رسیدگی کند و حقوق شما را به خوبی حفظ کند.

پس از ارسال ابلاغیه به وکیل، وکیل شما باید به طور منظم و دقیق وضعیت پرونده را پیگیری کرده و شما را از تحولات آن آگاه سازد. اگر سوال یا نگرانی خاصی دارید، بهتر است با وکیل خود تماس بگیرید تا اطلاعات دقیق‌تری درباره وضعیت پرونده خود دریافت کنید.

 

بعد از ابلاغیه چه باید کرد؟

پاسخ این سوال بسیار اهمیت دارد. همانطور که قبلا گفته شد، هر ابلاغیه ممکن است حاوی موضوع متفاوتی باشد. اگر ابلاغ حاوی دستور حضور برای جلسه باشد، تاریخ رسیدگی و حضور در جلسه مشخص است. در روز مورد نظر، شخص باید در جلسه ای که قبلا مشخص شده، حاضر شود. اگر ابلاغ حاوی دستور انجام کاری باشد، ابلاغ گیرنده باید در مهلت مقرر شده آن کار را انجام دهد.

نکته ای که بسیار حائز اهمیت است، اینکه زمان مقرر شده برای انجام کار در ابلاغیه، اهمیت دارد. باید دقت کنید که دستگاه قضایی در خصوص زمان و مهلت های ارائه شده در ابلاغات، بسیار دقیق هستند. بنابراین باید کار مورد نظر در ابلاغ ارسال شده را، در مهلت ارائه شده، انجام دهید.

از چه سایتی ابلاغیه الکترونیکی بگیریم؟

تنها مرجع معتبر برای اخذ ابلاغات الکترونیک، درگاه خدمات الکترونیک قضایی است. این درگاه به آدرس www.Adliran.ir   در قسمت سامانه ابلاغ الکترونیک، ابلاغات قرار دارد.

 

رمز شخصی ابلاغیه چند رقمی است؟

برای ورود به سامانه ابلاغ الکترونیک، لازم است کد ملی، رمز شخصی و رمز موقت داشته باشید.همانطور که می دانید کد ملی برای هر شخص عدد منحصر به فردی است. رمز شخصی یک ترکیبی از ۱۰ عدد است که در زمان ثبت نام در سامانه ثنا، به شما اختصاص داده می شود. لازم است در حفظ آن دقت نظر داشته باشید. علاوه بر این، رمز موقت نیز برای ورود به سامانه ابلاغ لازم است. رمز موقت ترکیبی از ۵ یا ۶ عدد است که دارای اعتبار کوتاهی است. معمولا یک یا دو روز اعتبار دارد و پس از آن منقضی می شود. این امر به حفظ امنیت حساب کاربری شما در سامانه عدلیران، کمک می کند.

عدم امکان ابلاغ الکترونیک

ممکن است حالتی وجود داشته باشد که شخص مخاطب شما، در سامانه ثنا ثبت نام نکرده و حساب کاربری نداشته باشد. در این حالت امکان ابلاغ الکترونیک برای ایشان وجود ندارد. تنها راه موجود در این حالت، ارسال ابلاغیه از طریق پست می باشد. به این نوع ابلاغ، ابلاغ نیمه الکترونیک می گویند. در این حالت مرجع صادر کننده دستور، ابلاغیه فرد مورد نظر را به پست محل اقامت وی می سپارد و مامور اداره پست به عنوان مامور ابلاغ در نظر گرفته می شود. باید ابلاغیه را بدست مخاطب برساند. بدیهی است این روش در مقایسه با استفاده از سامانه ابلاغ الکترونیک، زمانبر است.

چرا ابلاغیه های قبلی پاک شده است؟

این مشکل ممکن است رخ بدهد. اول از همه باید دقت کنید بعد از بررسی ابلاغ، آن را پاک نکنید. زیرا ممکن است نیاز باشد ابلاغ های خود را به وکیل یا مرجع دیگری نشان بدهید. از طرف دیگر حفظ ابلاغ ممکن است در اثبات حرف یا ادعا شما کمک کننده باشد.

در صورتی که نیاز به ابلاغات قبلی دارید لیکن، آنها را در کارتابل خود پیدا نمی کنید، با مراجعه به دفتر خدمات قضایی ، از قسمت پشتیبانی یاری بخواهید.

از کجا بفهمیم برای من ابلاغیه صادر شده است؟

اگر در سامانه ثنا ثبت نام کرده باشید، از طریق دریافت پیامک به خط تلفن همراه، از وجود ابلاغیه در سامانه خود مطلع می شوید. اگر در سامانه ثنا حساب کاربری نداشته باشید، مامور پست ابلاغیه را به شما و یا افراد ساکن در منزل شما، تحویل می دهد.

ابلاغیه پیگیری عملیات اجرایی یعنی چه؟

واحد اجرای احکام می تواند برای پیگیری امور محکوم یا محکوم له، با ابلاغ به ایشان درخواست حضور در واحد اجرا و نیز انجام امری را داشته باشد. ابلاغیه صادره از سوی واحد اجرا ممکن است با عنوان پیگیری عملیات اجرایی برای فرد صادر شود.

چگونه ابلاغیه را پیگیری کنیم؟

هر ابلاغیه مفادی دارد که نحوه پیگیری و اقدام مورد نیاز در آن ذکر شده است. برای پیگیری یک ابلاغیه کافیست مفاد متن ابلاغیه را به دقت بخوانید و به آن عمل کنید. البته بدیهی است ممکن است اطلاعات حقوقی تخصصی نیاز باشد. در این صورت توصیه می کنیم حتما برای خوانش ابلاغیه و سوالی که در این مورد دارید، با وکیل مجرب مشورت کنید.

ابلاغیه شورای حل اختلاف چیست؟

شورای حل اختلاف به عنوان یکی از مراجع شبه قضایی یکی از منابع صدور ابلاغیه در موارد مختلف است. یا برای تشکیل جلسه یا برای انجام امور مربوط به پرونده و موضوعات مرتبط به آن. بنابراین ابلاغیه می تواند صادره از شورای حل اختلاف نیز باشد.

ابلاغیه رفع نقص هزینه دادرسی

افراد برای اقامه دعوا اقدام به طرح دادخواست و پرداخت هزینه دادرسی می نمایند. هزینه دادرسی نسبتی از میزان خواسته افراد است. گاهی ممکن است شخص در زمان اقامه دعوا، مبلغ درست هزینه دادرسی را پرداخت نکرده باشد. در این حالت، مدیر دفتر شعبه ای که دادخواست به آن ارجاع شده است، اقدام به صدور اخطار رفع نقص در خصوص هزینه دادرسی می نماید. این اخطار در قالب ابلاغیه رفع نقص به مخاطب ارسال می شود.

ابلاغیه اعاده شد یعنی چه؟

جمله کامل این عبارت، اینست که”  ابلاغیه به شعبه اعاده شد”. این گزاره، نتیجه ابلاغ انجام شده را مشخص می کند. به این معنا که ابلاغ با هر محتوایی به شخص مخاصب، ابلاغ شده است و نتیجه آن به شعبه اعاده گردیده است. این نتیجه ممکن است حاوی این نکته باشد که ابلاغ به صورت قانونی انجام شده است یا واقعی است. این امر در مدت اعتراض به رای مهم و تعیین کننده است.

ابلاغیه عدم حضور جلب است

گزاره ” عدم حضور، جلب است”، در مواردی به کار می رود که دادگاه کیفری، حضور شخصی را به قدری دارای اهمیت و ضروری می داند، که در ابلاغیه صادره، نتیجه عدم حضور که مصادف با جلب است را قید می نماید. بدیهی است در این حالت، شخص باید در مدت مقرر و مهلت قید شده در ابلاغیه، نزد مرجع صادر کننده حاضر شود. زیرا عدم حضور غیر موجه شخص می تواند نتایج زیانباری برای وی به همراه داشته باشد.

ابلاغیه دریافت محکوم به

این نوع ابلاغیه نیز، از انواع ابلاغیه های صادره از واحد اجرای احکام می باشد. در مواردی که شخص محکوم له پرونده باشد و محکوم پرونده مبلغ دین را به صندوق دادگستری واریز نموده باشد، واحد اجرای احکام به شخص محکوم له ابلاغ داده تا با مراجعه به شعبه و معرفی شماره شبا یا حساب، محکوم به را دریافت نماید.

ابلاغیه تجدید نظر خواهی

پیش تر توضیح دادیم که ابلاغیه ها ممکن است حاوی دستور حضور در جلسه و یا دستور انجام کاری در مهلت مقرری باشد. ابلافیه تجدید نظر خواهی در واقع حاوی دادنامه است که می توانید از رای صادره تجدید نظر خواهی کنید. در پایان هر دادنامه صادره قابل تجدید نظر بودن یا نبودن آن قید می گردد. مهلت تجدید نظر خواهی نیز بیست روز است که این مهلت نیز در انتهای رای نوشته می شود.

ابلاغیه تبادل لوایح چیست؟

پس از صدور رای، شخصی که رای را متناسب با منافع خود نمی داند، اقدام به تجدید نظر خواهی از رای می نماید. در این صورت، پس از وصول دادخواست تجدید نظر به شعبه دادگاه بدوی، مدیر شعبه اقدام به ثبت دادخواست و ارسال ابلاغیه تبادل لوایح به طرف دیگر پرونده می نماید. در وایع این ابلاغ به آن معناست که شخص دیگر پرونده از اعتراض نسبت به رای با خبر شده و در صورتی که نسبت به اداعای مطرح شده تجدید نظر خواه پاسخی دارد، می تواند در قالب یک لایحه، توضیحات خود را قید نموده و به دادگاه بدوی ارسال نماید تا مدیر دفتر، اعتراض و لایحه تبادل شده را با هم به دادگاه تجدید نظر ارسال نماید.

 

ابلاغیه از شهر دیگر

صلاحیت دادگاه ها در رسیدگی به پرونده ها و موضوعات مطرح شده، هم صلاحیت ذاتی است و هم صلاحیت محلی. در خصوص صلاحیت محلی باید بدانید، ممکن است شما نسبت به شخصی دادخواستی مطرح کنید. آدرس ثبت شده در ثنا شخص مقابل، در همان شهری که شما ساکن هستید نباشد. در این حالت دادگاه صالح برای رسیدگی به پرونده، دادگاه محل اقامت خوانده یا همان شخصی است که شما علیه او، دادخواست مطرح کرده اید. بدیهی است که در این حالت ابلاغیه از دادگاه صالح که در شهر دیگری است برای شما ارسال می گردد. در این موقعیت شما باید در زمان تعیین شده در جلسه رسیدگی حاضر شوید و یا اقدام به انتصاب وکیل نمایید تا به جای شما در جلسه حاضر و از حقوق شما دفاع نماید.

ابلاغیه نیمه الکترونیک چیست؟

ایلاغیه الکترونیک زمانیست که شخص دارای حساب کاربری در سامانه ثنا می باشد. در این حالت، با دریافت پیامک از درگاه خدمات الکترونیک قضایی، به سامانه مراجعه و با دسترسی خود به آن، از مفاد ابلاغیه آگاه می شود. ابلاغیه نیمه الکترونیک مربوط به زمانیست که شخصی علیه دیگری اقدام به ثبت دادخواست و یا شکواییه می نماید و طرف مقابل در سامانه ثنا حساب کاربری ندارد. در این حالت همانطور که قبلا گفته شد، ابلاغ توسط مامور اداره پست انجام می شود. در برخی مواقع نیز، در پرونده های کیفری، ابلاغ توسط مامور کلانتری به دست شخص مورد نظر می رسد. این نوع ابلاغیه را نیمه الکترونیک می گویند.

ابلاغیه مواجهه حضوری چیست؟

این نوع ابلاغیه بیشتر در دعاوی کیفری و در مرحله بازپرسی صادر می شود. در پرونده های کیفری، بازپرس در راستای تکمیل تحقیقات خود، اقدام به صدور ابلاغیه با موضوع مواجهه حضوری می نماید. در نتیجه صدور این ابلاغیه، در زمان مشخصی که بازپرس تعیین می کند، اشخاص پرونده و در صورت لزوم مطلعین پرونده، در جلسه حاضر شده و به سوالات بازپرس پاسخ داده و به روند پرونده کمک می کنند. در نظر داشته باشید ممکن است در انتهای همین نوع ابلاغیه بنا به اهمیت حضور اشخاص، عبارت” عدم حضور منجر به جلب می شود” قید گردد.

 

ابلاغیه ملاحظه نظر کارشناسی

در هر موردی که پرونده نیاز به امری تحصصی داشته باشد که قاضی نسبت به آن علمی ندارد، راسا از سوی قاضی و یا به درخواست یکی از طرفین، ارجاع امر به کارشناسی صورت می گیرد. پس از اینکه کارشناس اقدام به ارائه نظر خود در خصوص موضوع ارجاع شده، نمود، به اشخاص پرونده ابلاغ داده می شود تا به دفتر شعبه مراجعه و نظر کارشناس را مطالعه کنند تا در صورت اغتراض به نظر ارائه شده، ظرف مهلت مقرر، اعتراض خود را ثبت نموده و برای ارجاع به هیات کارشناسی اقدام کنند.

ابلاغیه خارج از کشور

در حال حاضر برای افرادی که مقیم خارج از ایران هستند، امکان مشاهده ابلاغیه وجود ندارد. بنابراین این افراد می توانند با داشتن سیم کارتی به نام خود و ثبت نام در سامانه ثنا، از شکایات و اقداماتی که مربوط به آنها می شود، باخبر شوند. در نظر داشته باشید که سامانه خدمات الکترونیک قضایی در خارج از ایران فعال نیست و نمی توان سایت و درگاه اینترنتی را خارج از ایران بررسی کرد. بنابراین توصیه می شود به شخصی که امین شماست و در ایران زندگی می کند، بسپارید تا در صورت دریافت پیامک ابلاغیه، آن را مشاهده نموده و به شما اطلاع دهد.

اخیرا خبرها حاکی از آنست که مسئولین قوه قضاییه در صدد هستند امکان مشاهده ابلاغیه را برای ایرانیان خارج از کشور فراهم نمایند. این امکان به این صورت فراهم می شود که اشخاص در خارج از ایران باید اقدام به نصب پیام رسان بله نمایند و از این طریق رمز موقت ورود به سامانه ثنا را دریافت نمایند.

فرق ابلاغیه با احضاریه

ابلاغیه و احضاریه دو مفهوم متفاوت در حقوق و قانون هستند:

  1. ابلاغیه: ابلاغیه یک اطلاع‌رسانی رسمی است که به افراد یا نهادهای مرتبط در مورد یک موضوع حقوقی یا کیفری ارسال می‌شود. ابلاغیه معمولاً شامل اطلاعات مربوط به پرونده، جلسات دادگاه، حقوق و تعهدات طرفین و سایر جزئیات مهم است. ابلاغیه ها ممکن است دارای پیوست های متعددی باشد.
  2. احضاریه: عبارت احضاریه بیشتر در مسائل مربوط به حقوق کیفری مورد استفاده قرار می گیرد. احضاریه همان طور که از اسم آن پیداست برای حضور شخص در یک مکان مشخص و در زمان مقرر صادر می شود. احضاریه اصولا توضیح اضافه و یا اطلاعات بیشتر و نیز پیوست ندارد. احضاریه ممکن است برای طرفین پرونده و یا اشخاص دیگری نظیر مطلع و یا شاهد نیز صادر شود.

بنابراین،به عنوان جمع بندی بهتر است بدانید ابلاغیه اعم از احضاریه است و موضوعات متعددی را در برمی گیرد. لیکن احضاریه صرفا برای حضور اشخاص می باشد بدون اینکه اطلاعات بیشتری را به آنها بدهد.

ابلاغیه برای اتباع غیر ایرانی

ابلاغیه قضایی برای اتباع خارجی ممکن است به عنوان یک روند حقوقی مهم در پرونده‌های قضایی باشد. اتباع خارجی معمولاً به موجب قوانین و مقررات مربوط به اتباع خارجی در کشور مورد نظر شناخته می‌شوند.

در صورتی که یک اتباع خارجی درگیر یک پرونده قضایی شود، ابلاغیه قضایی به او ارسال می‌شود تا اطلاعات لازم در مورد پرونده، جلسات دادگاه، حقوق و تعهدات طرفین و سایر جزئیات مهم برای شرکت در روند قضایی را دریافت کند.

اتباع خارجی باید به دقت به ابلاغیه قضایی توجه کنند و ضرورت حضور در جلسات دادگاه را رعایت کنند تا حقوق و تعهدات خود را به درستی دفاع کنند. در غیر این صورت، عدم حضور در جلسات دادگاه ممکن است منجر به صدور حکم برای آن اتباع خارجی شود.

چرا ابلاغیه نمیاد؟

گاهی اوقات ممکن است ابلاغیه در سامانه کاربری شما قرار بگیرد ولی پیامک دریافت ابلاغیه برای شما ارسال نشود. در این زمان توصیه می کنیم بهتر است با توجه به اختلالاتی که هر سیستمی ممکن است داشته باشد، بدون ارسال پیامک نیز، حداقل هر سه روز یکبار سامانه ثنا خود را کنترل نمایید تا در صورت وجود ابلاغیه، وثت لازم برای انجام مفاد آن و یا پاسخ به آن را داشته باشید.

نشر آگهی ابلاغیه

این حالت در صورتی رخ می دهد که مخاطب ابلاغ، در دسترس نباشد و هیچ نشانی از آن در جایی ثبت نشده باشد و یا در نشانی ثبت شده یافت نشود. در این حالت برای حفظ حقوق مخاطب ابلاغ، ابلاغیه مذکور منتشر می شود. به این معنا که سابقا در روزنامه های کثیر الانتشار و در ستون خاصی منتشر می شد اما امروز در قیمت آگهی درگاه خدمات الکترونیک منتشر می شود.

 

blank

آیا میخواهید خیلی سریع به وکیل متصل شوید؟

برای دریافت مشاوره و قبول وکالت می توانید با شماره زیر از طریق واتساپ، تلگرام یا تماس تلفنی با ما ارتباط بگیرید
blank اشتراک گذاری این مطلب
blankنظرات

سوالات خود را می توانید مطرح کنید تا در اسرع وقت به پاسخ برسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *