blank سند منگوله‌دار چیست؟

  • blank 20 خرداد 1402
  • blank بدون نظر
  • blank 4 دقیقه
  • blank 2814 نفر

سند منگوله‌دار

سند منگوله‌دار همان سند دفترچه‌ای است. این نوع سند تا پیش از سال ۱۳۹۰ به‌عنوان سند رسمی صادر می‌شد. سند منگوله‌دار برخلاف سند تک‌برگ دست‌نویس است. سند منگوله‌دار با سرب پلمپ می‌شد. این پلمپ سربی به شکل یک منگوله از یک‌تکه نخ آویزان بود. سند منگوله‌دار برخلاف سند تک‌برگ آدرس و کروکی ندارد. این نقطه‌ضعف در سندهای تک‌برگی جدید با رسم پلان، کروکی و مشخص شدن ملک به‌وسیله نقشه کاداستر برطرف شده است.

برای مشاوره حقوقی و انتخاب وکیل پایه یک دادگستری در خصوص دعوای ملکی در تهران با ما در ارتباط باشید.

مراحل تبدیل سند منگوله‌دار به تک‌برگ (مراحل و زمان)

صاحب‌ملک برای تبدیل کردن سند منگوله‌دار به سند تک‌برگی نیاز به مراجعه به دفتر ثبت ندارد و با رجوع به اداره ثبت املاک می‌تواند مستقیماً اقدام کند. در مرحله بعد می‌بایست فرم درخواست سند تک‌برگی تکمیل شود. پس‌ازآن درخواست توسط کارشناسان بررسی می‌شود. سپس استعلامات شهرداری و در صورت نیاز تسویه بیمه تأمین اجتماعی ( املاک تجاری و صنعتی) صورت می‌پذیرد. درنهایت با پرداخت هزینه تبدیل سند تک‌برگ صادر می‌شود. سند تک‌برگ صادرشده در فرآیندی تقریباً دوماهه از طریق پست ارسال می‌شود.

سند منگوله‌دار

مراحل تبدیل سند منگوله‌دار به سند تکبرگی

نقشه یو تی ام  (UTM) برای تبدیل سند منگوله‌دار به تک‌برگی

نقشه UTM مخفف Universal Transverse Mercator است. این نقشه با دقت زیاد ( در حد سانتیمتر) موقعیت اختصاصی ملک بر اساس یک سیستم جهانی را مشخص می‌کند. این مختصات توسط مهندس نقشه‌بردار در قالب عملیات نقشه‌برداری تهیه می‌شود. ازآنجایی‌که در سند تک‌برگ مشخصات دقیق ملک ذکر می‌شود، برای تبدیل سند دفترچه‌ای به سند تک‌برگی از نقشه UTM استفاده می‌شود.

مدارک موردنیاز جهت صدور سند تک‌برگی

-اصل سند قدیمی

-کروکی دقیق ملک

استعلام سند

-مدارک تسویه‌حساب از بیمه تأمین اجتماعی ( املاک تجاری، اداری و صنعتی)

-قبض تلفن ملک به همراه کپی (رونوشت)

 مزیت و معایب سند منگوله‌دار نسبت به سند تک‌برگی

-سند دفترچه‌ای یا منگوله‌دار دارای فهرستی از نقل و انتقالات پیشین ملک است. سند تک‌برگ تنها شامل نشانی آخرین مالک است.  در این حالت، برای پی بردن به سوابق مالکین قبلی ملک می‌بایست به دفاتر ثبت‌اسناد مراجعه کرد.

– سند دفترچه‌ای همان‌طور که بالاتر گفته شد، مشخصات جغرافیایی ملک موجود نیست. درحالی‌که در سندهای تک‌برگ مشخصات جامعی همچون نشانی دقیق، پلاک ثبتی، عکس هوایی و نقشه کاداستر (حدنگاری) همچنین شناسه یکتا و بارکد به همراه برچسب و هولوگرام درج می‌شود.

-مندرجات سند دفترچه‌ای به‌صورت دست‌نویس است. همین امر موجب بدخوانی یا به‌مرورزمان از دست دادن وضوح نوشته‌ها می‌شود. در مقابل تمام مندرجات سند تک‌برگ به‌صورت تایپی است و از گزند تخریب بر اثر مرور زمان و بدخوانی در امان است.

-اگر مالکیت به‌صورت مشاعی بود، در سند دفترچه‌ای به دو صورت عمل می‌شد. حالت اول بدین‌صورت بود که در یک سند نام تمام مالکین درج می‌شد. در حالت دوم چندین سند مالکیت برای مالکین صادر می‌شد. در مقابل در سند تک‌برگ برای مالکین مشاع، صرفاً به نسبت سهم هر مالک، سند تک‌برگ مجزا صادر می‌شود.

 

اعتبار سند منگوله‌دار

سند دفترچه‌ای همان‌طور که از نام آن پیداست، عنوان سند را دارد. بنابراین همچنان دارای اعتبار است. همچنین این نوع سند مانند سند تک‌برگ، ازجمله اسناد رسمی محسوب می‌گردد.

 

سؤالات متداول

سؤال: آیا سند دفترچه‌ای قابل‌انتقال است؟

شرایط نقل‌وانتقال سند دفترچه‌ای مانند سایر اسناد است. نکته‌ای که باید در نظر داشت این مسئله است که ازآنجایی‌که بعد از سال ۱۳۹۰ صدور سند مالکیت جدید تک‌برگ توسط واحدهای ثبتی الزامی شده؛ بعد از نقل‌وانتقال سند، به سند تک‌برگ تبدیل گردد.

آیا تبدیل سند منگوله‌دار به سند تک‌برگی ضروری است؟

تبدیل سند دفترچه‌ای به سند تک‌برگی برای آن دسته از اسناد که بعد از سال ۱۳۹۰ ثبت‌شده‌اند ضروری است. برای آن دسته از اسناد که قبل از این تاریخ ثبت‌شده‌اند الزامی برای تبدیل وجود ندارد.

 

گروه وکلای قدردان برای مشاوره  و راهنمایی شما در زمینه دعاوی و امور ملکی در کنار شماست.

 

 

 

blank

آیا میخواهید خیلی سریع به وکیل متصل شوید؟

برای دریافت مشاوره و قبول وکالت می توانید با شماره زیر از طریق واتساپ، تلگرام یا تماس تلفنی با ما ارتباط بگیرید
blank اشتراک گذاری این مطلب
blankنظرات

سوالات خود را می توانید مطرح کنید تا در اسرع وقت به پاسخ برسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *