blank دعوای الزام به اخذ پایان کار

  • blank 4 مرداد 1402
  • blank بدون نظر
  • blank 3 دقیقه
  • blank 678 نفر

دعوای الزام به اخذ پایان کار

گواهی پایان کار

این گواهی سندی است که توسط شهرداری محل ساخت، پس از اتمام عملیات ساختمانی بر اساس تقاضای مالک یا وکیل قانونی آن، صادر می شود. گواهی پایان کار با توجه به عدم خلاف در بنا و عدم بدهی ساختمان به شهرداری صادر می شود. با صدور گواهی پایان کار، در واقع شهرداری به مراجع قانونی گواهی می نماید که  ساختمان مطابق با مقررات ملی ساختمان و  رعایت اصول فنی، بدون تخلف از نقشه های صادر شده و مطابق با قواعد و ضوابط شهرسازی احداث شده است.

ادارات دیگر با استناد به گواهی پایان کار، نسبت به اعطای انشعابات (آب، برق، گاز و تلفن)، همچنین صدور اسناد تفکیکی برای هر یک از آپارتمان های احداث شده اقدامات قانونی خود را انجام می دهند.

الزام به اخذ پایان کار

دعوای الزام به اخذ پایان کار

اخذ پایان کار

گرفتن پایان کار بر عهده مالک رسمی ملک است. در صورتی که ساختمان از طریق قرارداد مشارکت در ساخت احداث شده باشد؛ به طور معمول سازنده با وکالت نامه کاری که از مالک می گیرد، تعهد به احذ پایان کار می دهد. تمامی هزینه های مرتبط با اخذ گواهی پایان کار بر عهدۀ سازنده و یا فروشنده ساختمان است مگر اینکه به گونه ای دیگر میان مالک و سازنده توافق شده باشد.

 

دعوای الزام به اخذ پایان کار

هرگاه ملک موضوع مشارکت در ساخت، فاقد پایان کار باشد، شخص ذی نفع می تواند دعوای الزام به اخذ پایان کار طرح کند.

همچنین اگر ملک، فروخته شده باشد و یا شخص متعهد به گرفتن گواهی پایان کار کوتاهی کند می توان دعوای الزام به اخذ پایان کار را طرح کرد. در موارد خاص اگر شهرداری، به دلایلی غیر موجه، گواهی پایان کار را صادر نکند نیز، می بایست دادخواست الزام شهرداری به صدورپایان کار در دیوان عدالت اداری مطرح شود.

 

طرفین دعوی

در دعوای الزام به اخذ پایان کار خواهان کسی است که از صدور پایان کار نفع می برد. این شخص می تواند کسی باشد که ملک نوساز فاقد پایان کاری را خریداری کرده است و یا شخصی که ملکی که اعتبار گواهی پایان کار آن به پایان رسیده است را خریداری کرده است.

خوانده دعوای الزام به اخذ پایان کار نیز کسی است که تعهد اخذ گواهی پایان کار بر عهدۀ اوست. این شخص ممکن است مالک، فروشنده، پیش فروشندۀ ملک و یا سازندۀ ملک باشد.

نکتۀ حائز اهمیت اینجاست که اگر شخص متعهد به اخذ پایان کار شخصی به غیر از مالک رسمی ملک باشد، علاوه بر شخص متعهد، مالک رسمی ملک نیز باید در زمره خواندگان قرار گیرد.

مدارک طرح دعوای الزام به اخذ پایان کار

  • اسناد هویتی خواهان مانند کارت ملی و شناسنامه ملک
  • اسنادی همچون قولنامه، مبایعه نامه یا قرارداد مشارکت در ساخت
  • سند مالکیت ملک
  • تسویه فیش عوارض و نوسازی شهرداری

 

 

 

 

blank

آیا میخواهید خیلی سریع به وکیل متصل شوید؟

برای دریافت مشاوره و قبول وکالت می توانید با شماره زیر از طریق واتساپ، تلگرام یا تماس تلفنی با ما ارتباط بگیرید
blank اشتراک گذاری این مطلب
blankنظرات

سوالات خود را می توانید مطرح کنید تا در اسرع وقت به پاسخ برسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *