blank تنظیم دادخواست بدوی و تجدیدنظر

  • blank 11 مهر 1401
  • blank بدون نظر
  • blank 3 دقیقه
  • blank 574 نفر

تنظیم دادخواست بدوی و تجدیدنظر

شروع هر دعوایی با طرح یک دادخواست همراه است. درواقع ارائه دادخواست، آداب خواستن یک امر و یا ترک یک امر از طریق مجاری قضایی است. در عالم حقوق اندک مواردی وجود دارد که صرف ارائه درخواست، کافیست و نیاز به طرح دادخواست وجود ندارد. این موارد بسیار انگشت‌شمار و خارج از بحث ماست.

ازآنجایی‌که دادخواست شروع یک پروسه قضایی است و حاوی مهم‌ترین خواسته‌های فرد است، باید در تنظیم آن تمام اصول و قواعد مربوط به هر دعوا رعایت شود. برای مثال در برخی از دعاوی لازم است ابتدا اظهارنامه ارائه شود و پس‌ازآن اقدام به طرح دادخواست شود. در مثالی دیگر باید گفت برای طرح برخی از دعاوی، باید به تمام آنچه باید به‌عنوان خواسته در دادخواست قید شود، اشاره گردد والا سبب رد دادخواست می‌شود.

دادگاه‌ها در یک تقسیم‌بندی کلی و اولیه به دادگاه‌های بدوی و تجدیدنظر تقسیم می‌شوند. برای طرح یک دعوا در ابتدای کار باید دادخواست خود را به دادگاه بدوی ارائه کنید. تعیین دادگاه صالح برای طرح دادخواست، موضوع مهمی است که باید حتماً مدنظر داشته باشید. این صلاحیت بسته به نوع دعوا و محل اقامت طرف دعوا، متغیر است.

اهمیت تنظیم دادخواست بدوی

همان‌طور که پیش‌ازاین گفته شد، ارائه دادخواست ازآنجاکه شروع یک پروسه قضایی برای احقاق حق است، اهمیت زیادی دارد. در تنظیم یک دادخواست باید صلاحیت دادگاه، خواسته، تعداد خواسته‌ها، طرف دعوا، چگونگی نگارش متن دادخواست، ادله و مدارک مورد استنادی و … موردتوجه قرار گیرد. نبود و یا نقصان هر یک از این موارد سبب رد دادخواست و یا طرح ایراد می‌گردد. این امر علاوه بر اتلاف زمان، سبب تحمیل بار مالی به دادخواست دهنده نیز می‌شود.

اهمیت تنظیم دادخواست تجدیدنظر

طرح دعوای تجدیدنظر زمانی رخ می‌دهد که شخصی از نتیجه دادگاه بدوی رضایت ندارد. تجدیدنظرخواهی یک فرصت دوباره است تا فرد بتواند نظر دادگاه را نسبت به ادعای خود عوض کند. همین امر دلیل اهمیت نگارش دادخواست تجدیدنظر است.

یادآور می‌شود علاوه بر نکاتی که باید در دادخواست بدوی به آن دقت شود، برخی موارد خاص دادخواست تجدیدنظرخواهی است که نباید آن‌ها ساده انگاشت. برای مثال ممکن است دادگاه در یک رأی به چندین مورد حکم داده باشد و تجدیدنظرخواه صرفاً به یک الی دو مورد آن معترض باشد. تعیین دقیق خواسته در دادخواست تجدیدنظر، از دو حیث اهمیت دارد.

۱-تعیین میزان هزینه دادرسی

۲- تعیین حدود اختیارات دادگاه تجدیدنظر

با توجه به آنچه گفته شد، اهمیت طرح و نگارش دادخواست چه در مرحله بدوی و چه در مرحله تجدیدنظر، بر هیچ‌کسی پوشیده نیست. درواقع ارائه دادخواست همان خشت اول است که اگر کج بناشده باشد، دیوار دعوا را تا ثریا کج بالا می‌برد. گروه وکلای قدردان از شما دعوت می‌کند با مراجعه به وکلای مجرب و متخصص این گروه، ریسک برنده نشدن خود در دعاوی را به حداقل برسانید.

blank

آیا میخواهید خیلی سریع به وکیل متصل شوید؟

برای دریافت مشاوره و قبول وکالت می توانید با شماره زیر از طریق واتساپ، تلگرام یا تماس تلفنی با ما ارتباط بگیرید
blank اشتراک گذاری این مطلب
blankنظرات

سوالات خود را می توانید مطرح کنید تا در اسرع وقت به پاسخ برسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *