blank آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از ایجاد نواحی صنعتی روستایی

  • blank 6 مرداد 1402
  • blank بدون نظر
  • blank 3 دقیقه
  • blank 459 نفر

آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از ایجاد نواحی صنعتی روستایی

ماده ۱ ـ تعاریف :در این آیین‌نامه عبارات به‌کاررفته در معانی مشروح زیر به‌کاربرده می‌شوند:

الف- ناحیه صنعتی روستایی : که در این آیین‌نامه ناحیه خوانده می‌شود، مکانی است دارای محدوده و مساحت کمتر از (۵۰) هکتار که در چارچوب طرح‌های ناحیه‌ای موجود مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری کشور و با اولویت در کانون محصولات کشاورزی باهدف اشتغال‌زایی روستایی ایجاد شود و شامل مجموعه‌ای ساماندهی شده از واحدهای صنعتی با اولویت صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی و خدمات پشتیبانی است که در آن امکانات زیربنایی و خدمات ضروری موردنیاز واحدهای مذکور تأمین می‌شود.

ب- سازمان : سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران.

ج- شرکت استانی : شرکت شهرک‌های صنعتی استان

تبصره – ایجاد نواحی صنعتی با مساحت بیش از ۵۰ هکتار با تصویب هیئت‌وزیران امکان‌پذیر خواهد بود.

ماده ۲ ـ تکمیل و توسعه نواحی موجود و یا ایجاد نواحی جدید پس از تهیه طرح مطالعات امکان‌سنجی و مکان‌یابی بر اساس شرح خدمات همسان، به پیشنهاد شرکت‌های استانی و یا سازمان جهاد کشاورزی استانی، پس از تصویب در مراجع ذی‌ربط با تصویب و تأمین اعتبار لازم توسط شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان‌ها به‌وسیله شرکت‌های مذکور ایجاد می‌شود.

تبصره ۱ ـ شرح خدمات همسان حداکثر دو ماه پس از ابلاغ این آیین‌نامه به پیشنهاد مشترک سازمان و وزارت جهاد کشاورزی، پس از تصویب مجمع عمومی سازمان به شرکت‌های استانی و سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها ابلاغ خواهد شد.

تبصره ۲ ـ نواحی به شرح فهرست پیوست (که تأییدشده به مهر دفتر هیئت دولت است) که قبل از تصویب قانون حمایت از ایجاد نواحی روستایی ـ مصوب ۱۳۸۴- توسط وزارت جهاد کشاورزی ایجادشده، مصوب تلقی می‌شود و مشمول مقررات قانون مذکور محسوب و با

تمام تعهدات و دارایی‌ها و امکانات فهرست شده به تفکیک هر ناحیه از سازمان جهاد کشاورزی منتزع و به شرکت استانی منتقل می‌شوند.

ماده ۳ ـ شرکت‌های استانی موظف هستند ابنیه و تأسیسات قابل بهره‌برداری نواحی موضوع تبصره (۲) ماده (۲) این قانون را رأساً‌ کارشناسی کرده و مشابه ابنیه و تأسیسات شهرک‌های صنعتی مصوب در دفاتر خود ثبت کنند.

ماده ۴ ـ وزارت جهاد کشاورزی به نمایندگی دولت، مالکیت اراضی منابع ملی و دولتی موردنیاز نواحی موجود و جدید را به قیمت منطقه‌ای سال ایجاد ناحیه، به‌صورت قطعی به شرکت‌های استانی انتقال می‌دهد.

تبصره ـ هم‌زمان با انتقال قطعی مالکیت اراضی نواحی از وزارت جهاد کشاورزی به شرکت‌های استانی، این شرکت‌ها جایگزین سازمان جهاد کشاورزی استان در خصوص تمام روابط استیجاری با مستأجرین و حقوق ایجادشده خواهند بود.

ماده ۵ ـ واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی مستقر در نواحی صنعتی روستایی در برخورداری از سیاست‌های حمایتی وزارتخانه‌های صنایع و معادن و جهاد کشاورزی در نواحی مزبور از اولویت برخوردار هستند.

ماده ۶ ـ تمام نواحی صنعتی روستایی و واحدهای موجود در آن، مشمول مزایای قوانین و مقررات حمایت از مناطق کمتر توسعه‌یافته هستند.

ماده ۷ ـ دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط، مکلف هستند نسبت به تأمین آب، برق، گاز و تلفن موردنیاز واحدهای مستقر در نواحی صنعتی روستایی، اقدام‌های لازم را به عمل‌آورند.

تبصره – اجرای این ماده با ایجاد ردیف در قوانین بودجه سنواتی کل کشور محقق خواهد شد.

ماده ۸ ـ نحوه واگذاری مالکیت و اداره امور جاری نواحی صنعتی روستایی، همانند نحوه واگذاری مالکیت و اداره امور شهرک‌های صنعتی است.

ماده ۹ ـ سازمان جهاد کشاورزی استان و شرکت‌های استانی، موظف هستند، هر شش ماه یک‌بار، اطلاعات مربوط به مطالعه و اجرای نواحی صنعتی روستایی را تبادل کنند.

blank

آیا میخواهید خیلی سریع به وکیل متصل شوید؟

برای دریافت مشاوره و قبول وکالت می توانید با شماره زیر از طریق واتساپ، تلگرام یا تماس تلفنی با ما ارتباط بگیرید
blank اشتراک گذاری این مطلب
blankنظرات

سوالات خود را می توانید مطرح کنید تا در اسرع وقت به پاسخ برسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *